Ostatnie posty

Pomysł na spotkania rodzinne bez telefonów

Czy możliwe jest bycie wolnym od telefonów podczas spotkań rodzinnych? Czy jesteśmy skazani, aby przy stole komunikować się za pomocą czatu? Zamiast budować relacje międzyludzkie, pompujemy relacje w mediach społecznościowych? Czym jest fonoholizm? Dużo pytań, śpieszymy z odpowiedziami.

Według psychologów i psychiatrów istnieje pogląd, że różnica między użytkowaniem telefonu a uzależnieniem (fonoholizmem/nomofobią) jest bardzo niewielka. 

Artykuł przeczytasz w ciągu 1 min.

fonoholizm-fenwit.jpg

Czym jest fonoholizm? 

Oto kilka cech fonoholika:

  • Zawsze musi mieć telefon przy sobie, razem z powerbankiem
  • Sprawdza telefon kilkanaście razy w ciągu godziny
  • Czuje złość i frustrację, gdy nie może skorzystać z telefonu
  • Unika bezpośrednich kontaktów z innymi ludźmi – woli czat, rozmowę telefoniczną, smsy 

Błędem jest myślenie, że jedynie młodzież i dzieci uzależnione są od telefonów. Generacja XYZ jest równie podatna, jaki urodzeni po 1960. 

Jak często klikamy w telefonie?

Kilka ciekawych danych dotyczących sięgania po telefon.

W roku 2016 firma Discount przeprowadziła badanie, którego celem było sprawdzenie ilości kliknięć w ciągu dnia przez przeciętnego obywatela. 

  • Typowy użytkownik kliknął: 2617 razy
  • Ekstremalni użytkownicy (10% wszystkich posiadaczy telefonów): 5400 razy

Przeprowadzono następne badania tuż po pandemii. Okazało się, że liczby te można już przemnożyć przez 4. 

  • Typowy użytkownik kliknął: 10 468 razy
  • Ekstremalni użytkownicy (10% wszystkich posiadaczy telefonów): 21 600 razy

Dane te są niebywałe. Można by się pokusić o stwierdzenie, że nasze życie jest zdecydowanie zależne od małego przedmiotu z dostępem do Internetu.

Jak telefon wpływa na zdrowie i relacje?

Telefon vs. Zdrowie

Zbyt częste sięganie po telefon niesie ze sobą duże spektrum dolegliwości. A są to:

  • bóle głowy,
  • kłopoty ze wzrokiem - Problemem jest "niebieskie światło". Polecamy aplikację Twilight na Androida lub Night Shift dla iPhone’a, jeśli musisz koniecznie korzystać z telefonu nocą.
  • bóle kręgosłupa, a zwłaszcza odcinka szyjnego (To już epidemia zwana textneck według dr Hansraja),
  • bezsenność,
  • zmęczenie,
  • stres.

Telefon vs. Relacje

W tej materii nasuwa się kolejna fobia, a mianowicie nomofobia. Nomofobia nie jest terminem medycznym, ale jest przedwiośniem fonofobii. Pojęcie nomofobii pojawiło się w 2008 roku, w trakcie brytyjskiego eksperymentu, który wykazał, że ponad 50% użytkowników smartfonów boi się utraty telefonu lub dostępu do sieci.

Konsekwencjami nomofobii są:

  • problemy ze skupieniem uwagi, zwłaszcza jeśli chodzi o budowanie zdań,
  • problemy z komunikacją z drugim człowiekiem, łatwiej jest pisać niż mówić,
  • problemy z niską samooceną, mimo że w sieci wydaje się  być osobą pewną siebie,
  • trudności adaptacyjne ,
  • lęk przed odrzuceniem,
  • osłabienie więzi z rodziną , przyjaciółmi, znajomymi.

Jak poprawić relacje?

relacje bez telefonów

Jak uniknąć nomofobii/fonofobii?

W istocie nie każdy użytkownik smartfona jest ofiarą nomofobii/fonofobii. Można tego uniknąć, korzystając z telefonów komórkowych w sposób rozsądny. Przede wszystkim zaleca się celowe używanie sprzętów elektronicznych. Czas spędzony przy telefonie powinien być określony. Warto zostawiać telefon podczas rodzinnego spotkania lub wyjścia. Wieczorami najlepiej wyłączyć dźwięki powiadomienia oraz dostęp do Internetu. Niech smartfon nie będzie partnerem/partnerką w łóżku. Uzależnienie od telefonu może dotyczyć każdego z nas, nie tylko grupy 20- i 30-latków, lecz także coraz częściej młodszych użytkowników smartfonów (nawet 7-latków).

Na początek polecamy użyć małego zabiegu, który pomoże zmienić nawyki domowników. Organizer na telefony. W naszej ofercie praktycznie każde drewniane pudełko możesz wykorzystać do tego celu. My polecamy fantastyczne nosidełka drewniane z 4 przegrodami oraz z 6 przegrodami. Mamy też wersję XL, a mianowicie nosidło na wiele telefonów. Domownicy początkowo mogą być zaskoczeni. Czas przyzwyczajenia trwa do około 2 tygodni. Jeśli będziesz konsekwentny, to zobaczysz wkrótce niesamowite efekty. Czego możesz się spodziewać w fazie początkowej:

  • cisza
  • wołanie o telefon
  • nieciekawe spojrzenia

Nie obawiaj się, to normalne. Faza wyjścia, to bardzo trudna faza. Ale warto. Sam się przekonaj. Pamiętaj: Jeden mały krok to bardzo często krok milowy. Poza tym odkładając telefon do drewnianego organizera albo do szafki, odkryjesz świat i ludzi wokół na nowo.

Opublikowany w: Aktualności

Zostaw komentarz